Veilig documenten en dossiers ontvangen en op elk mobiel apparaat makkelijk digitaal ondertekenen: dankzij de implementatie van PKIsigning bij Finance Plus is dat nu mogelijk. Je kunt het document pas openen en ondertekenen nadat je jouw identiteit geverifieerd hebt. Dankzij deze verificatie is de ondertekening automatisch rechtsgeldig en dus bij uitstek geschikt voor jaarrekeningen, aangiften en de jaarlijkse aandeelhoudersnotulen.
Je hebt geen software nodig om documenten in te zien of te ondertekenen en hoeft niets meer uit te printen. En daarmee is ondertekenen met PKIsigning ook nog eens goed voor het milieu!
Lees hier alles over het ondertekenen van documenten en dossiers met PKI signing!
Het komt regelmatig voor dat je voor ieder proces een ander softwarepakket moet gebruiken, denk maar aan je administratie, je kassasysteem of je voorraadbeheer. Het verzamelen van gegevens uit de verschillende pakketten en combineren van deze data tot nuttige informatie kost vaak veel tijd en vergt veel handmatige handelingen. Daarnaast is deze informatie statisch en moet hij steeds opnieuw worden bijgewerkt om actuele informatie te kunnen krijgen.
Microsoft Power BI biedt hiervoor de oplossing. Vrijwel alle softwarepakketten zijn hieraan te koppelen waardoor data kan worden gecombineerd met de data uit andere softwarepakketten. Tevens wordt de data automatisch (zo vaak als gewenst) opgehaald en bijgewerkt. Deze data wordt vervolgens gevisualiseerd in duidelijke, overzichtelijke rapportages waardoor jij direct de gewenste informatie beschikbaar hebt. Het laten bouwen van een dashboard is een investering, die gezien de informatie en tijdsbesparing die het oplevert snel terugverdiend kan worden. Neem voor vragen of interesse over Microsoft Power BI contact met ons op.
Tijdens het verrichten van een opdracht voor een opdrachtgever kan het voorkomen dat je bijkomende kosten maakt en je deze kosten doorbelast aan jouw opdrachtgever. Voorbeelden van doorbelaste kosten zijn reiskosten en restaurantbonnen. De verwerking van de omzetbelasting over doorbelaste kosten roept vaak vragen op.
De kosten zijn voor jou gewone zakelijke kosten. Dit houdt in dat de kosten ingeboekt dienen te worden, de originele factuur in de administratie dient te worden bewaard en de betaalde omzetbelasting over de doorbelaste kosten teruggevraagd kan worden bij de belastingdienst (voor zover dit is toegestaan).
De kosten exclusief omzetbelasting dienen op de factuur aan de opdrachtgever te worden vermeld. Indien de omzetbelasting over de doorbelaste kosten niet door jou kan worden teruggevraagd, kan je de kosten inclusief omzetbelasting op de factuur zetten.
Over het geheel van de gefactureerde bedragen, bestaande uit de kosten voor de eigen dienstverlening/levering en de doorbelaste kosten, wordt het omzetbelastingtarief berekend, dat voor jou als dienstverlener/leverancier geldt (meestal: 21%).
Je kunt eventueel met jouw factuur kopieën van de bonnen of facturen als verantwoording van de doorbelaste onkosten meesturen. De originele bonnen of facturen dien je in de eigen administratie te bewaren. Je dient immers jouw zakelijke inkoop te kunnen verantwoorden tegenover de belastingdienst.
Je kunt de Belastingdienst vragen een teruggave omzetbelasting te verrekenen met de belasting verschuldigd op een aangifte loonheffingen.
De Belastingdienst heeft hiervoor een formulier beschikbaar gesteld. Je kunt dit formulier hier downloaden: Verzoek Loonheffingen Verrekening met teruggaaf btw.
Verrekening kan alleen plaatsvinden indien aan een aantal voorwaarden is voldaan:
- Je hebt de aangifte loonheffingen waarmee je de teruggave omzetbelasting wilt verrekenen op tijd gedaan;
- Het aangiftetijdvak van jouw aangifte loonheffingen en het aangiftetijdvak van de aangifte omzetbelasting waarvoor je de teruggave krijgt, eindigen in dezelfde maand (Als het aangiftetijdvak van die aangifte omzetbelasting eindigt op 31 december, mag je ook nog verrekenen met de 12de vierwekenaangifte loonheffingen. Ook als dat aangiftetijdvak eindigt in november);
- Je hebt geen andere openstaande belastingschulden;
- Je doet het verzoek om verrekening uiterlijk op de uiterste aangiftedatum van de aangifte loonheffingen.
Ben je als werkgever eigenrisicodrager voor Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) of wil je dit worden?
Vanaf 1 januari 2017 is het dragen van het eigen risico voor de WGA gewijzigd. De overheid wil hiermee de concurrentieverhoudingen tussen de private en de publieke verzekeringsmarkt verbeteren.
Wat verandert er voor nieuwe en bestaande werkgevers die het eigen risico dragen voor de WGA?
- Geen inlooprisico meer voor werkgevers die eigenrisicodrager voor de WGA worden.
- Werkgevers die terugkeren naar UWV betalen een premie gebaseerd op hun historische WGA-lasten. Dit zijn de WGA uitkeringen die zijn ontstaan tijdens het eigenrisicodragerschap, en de WGA uitkeringen uit de periode waarin de werkgever publiek verzekerd was.
Werkgevers dragen vanaf 1 januari 2017 het eigen risico voor de totale WGA-lasten (vast en flex samen).
Rijdt je privé met een auto die tot het ondernemingsvermogen behoort? Dan moet je een bedrag bij de winst tellen voor het privégebruik, tenzij je kunt aantonen dat je op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden.
De hoogte van de bijtelling is een percentage van de fiscale cataloguswaarde van de auto. Het percentage is vervolgens afhankelijk van de datum van de eerste tenaamstelling van de auto, de CO2-uitstoot van de auto en (t/m 2014) de brandstof waarop de auto rijdt.
In 2020 zijn er twee tarieven voor de bijtelling: 4% en 22%. In 2020 vallen alleen auto’s zonder C02-uitstoot tot € 50.000 van de catalogusprijs in het 4% tarief. Daarboven geldt het 22%-tarief.
Is je auto voor het eerst op naam gesteld vóór 2017? En gold voor die auto de 25%-bijtelling? Dan blijft de 25%-bijtelling van toepassing.
Hoe lang geldt het verlaagde percentage?
Val je in het verlaagde bijtellingspercentage (4%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Wordt een auto op 7 maart tenaamgesteld, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.
Bron: Belastingdienst.nl
De lage bijtelling maakt het interessant een motor van de zaak aan te schaffen. Het bedrag, dat je na de bijtelling daadwerkelijk als extra belasting betaalt, blijft voor een motor meestal beperkt tot enkele tientallen tot enkele honderden euro’s. Niet alleen voor de werknemer is een motor van de zaak interessant: door de lagere aanschafprijs, de lagere afschrijving en het relatief lage brandstofverbruik van een motor bespaart ook de werkgever honderden euro’s per maand.
Elektrische motorfiets
Nog voordeliger wordt het, wanneer je elektrisch gaat rijden. Bedrijven kunnen dankzij subsidieregelingen namelijk bijzonder goedkoop elektrische motorfietsen aanschaffen. Via de MIA en Vamil wetten kunnen bedrijven van een aantrekkelijke investeringsaftrek genieten. De werkelijke kilometerkosten zijn door al die aftrekposten ook verwaarloosbaar, wat als werknemer prettig is. Dat wil zeggen, als je die kosten al moet opgeven. Waarschijnlijk hoef je voor een elektrische motor of scooter helemaal geen bijtelling te betalen, net als voor de elektrische auto.
De motor-bijtelling
Veel mensen denken dat voor de motor dezelfde bijtellingsregels gelden als voor auto’s, anderen dat er geen bijtelling is. Dat is beide niet waar. Voor een motorfiets moet je wel degelijk bijtelling betalen, maar die wordt berekend op een manier, die gunstig is. Voor een motor moet je de totale jaarlijkse kosten bepalen en daarmee de kosten per kilometer uitrekenen. De kosten van de kilometers die je privé rijdt moet je dan bij je belastingaangifte bij je inkomen optellen, dus aantal privé km x de kilometerkosten. Woon-werk-ritten worden daarbij niet als privé-km gezien. Wat je dus werkelijk aan bijtelling betaalt zit eerder in enkele honderden euro’s dan in de duizenden, zeker als je relatief weinig privé met de motor rijdt.
Ondernemers
Voor ondernemers zitten er nog meer voordelen aan een motorfiets ‘van de zaak’. Voor hen gelden namelijk dezelfde bijtellingsregels, ook al kopen zij hun auto of motor zelf en betalen ze zelf alle kosten. Die bedragen kunnen ze wel als bedrijfskosten van de winst aftrekken, zodat ze over dat bedrag geen belasting betalen. Maar daar krijgen ze een bijtelling voor terug, die wordt afgetopt tot het bedrag van de werkelijke kosten. Daarnaast zijn er ook bij de aanschaf grote voordelen: je kunt de btw terugvragen en je kunt bovendien gebruik maken van de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). Je mag dan 28% van de netto prijs (dus zonder btw) van de motor bij je belastingaangifte van je belastbaar inkomen aftrekken. Hoeveel dat scheelt hangt natuurlijk weer van je belastingschaal af.
De regels rond de fiets van de zaak zijn vrij ingewikkeld. Daarom zijn deze regels per 1 januari 2020 vereenvoudigd.
Ben je ondernemer en rijdt je zakelijk kilometers met jouw privéfiets? Dan mag je een zakelijke onkostenvergoeding van € 0,19 per zakelijk gereden kilometer in mindering brengen op je betaalbare winst.
Gebruik je de fiets voor meer dan 10% zakelijk? Dan mag je de fiets aan jouw ondernemingsvermogen toerekenen. Dan mag je de jaarlijkse kosten voor de fiets in aftrek nemen op jouw belastbare winst.
Daarnaast heb je onder bepaalde voorwaarden bij de aankoop van de fiets in het jaar van aanschaf recht op maximaal 28% investeringsaftrek.
Ben je werknemer en rijd je voor jouw werk zakelijke kilometers op je privéfiets? Dan mag jouw werkgever een onbelaste vergoeding van € 0,19 per verreden zakelijke kilometer aan jou vergoeden.
Heb je een fiets van de zaak? Dan wordt het privégebruik van de zakelijke fiets als loon in natura beschouwd. Met ingang van 1 januari is de forfaitaire bijtelling van 7% voor het privégebruik door jouw werkgever verwerkt in de loonadministratie.
Deze regeling geldt voor alle soorten fietsen, dus ook voor de elektrische fiets en speed pedelecs!
Alle informatie omtrent het vereenvoudigen van de regelgeving voor de fiets van de zaak is te lezen in onze nieuwsbrief van december 2019.
Vanaf 1 januari veranderen de regels rond arbeidscontracten en ontslag. Deze wet moet zorgen voor een beter evenwicht op de arbeidsmarkt en het aantrekkelijker maken om vast personeel in dienst te nemen. Deze wet brengt een aantal aanzienlijke veranderingen met zich mee, die we graag verder zullen toelichten.
Klik hier voor alle informatie over de Wet arbeidsmarkt in Balans.
Ook de Rijksoverheid heeft een checklist samengesteld voor werkgevers, waarbij zij stapsgewijs kunnen controleren welke acties zij nog moeten ondernemen. Bekijk de checklist hier.
Voorkom onenigheid met de Belastingdienst en zorg ervoor dat je aan de fiscale bewaarplicht voldoet.
Wat moet je als ondernemer nou precies bewaren? En hoelang? Moet je ook aan de wettelijke bewaarplicht voldoen als particulier? En wat nou als jouw belangrijke papieren verloren zijn gegaan tijdens een brand?
Vind het antwoord op al deze vragen en nog meer in ons nieuwste artikel:
Klik op bovenstaande link om het volledige artikel te lezen.
Het is mogelijk om een schenking te doen voor de aanschaf van een eigen woning. Dit kan in 2020 schenkingsvrij tot € 103.600. Voorwaarde is dat de begunstigde (de ontvanger) of diens partner ouder is dan 18 jaar, maar jonger dan 40 jaar. Deze vrijstelling geldt niet alleen voor schenkingen die door de ouders worden gedaan, maar ook voor schenkingen die van anderen worden ontvangen.
De begiftigde moet de schenking gebruiken voor de aankoop, verbetering of onderhoud van de eigen woning. Ook mag met de schenking de eigenwoningschuld of restschuld van de verkochte eigen woning worden afgelost. Daarnaast mag de schenking worden gebruikt voor de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming.
Om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling dienen nog aan bepaalde overige voorwaarden te worden voldaan. Daarnaast geldt een complexe overgangsregeling voor situaties waarin al eerder een schenking is ontvangen en een beroep is gedaan op een verhoogde vrijstelling. Wil je hierover nadere informatie, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
De bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak is van toepassing op ondernemers of werknemers die een auto van de zaak ter beschikking gesteld hebben gekregen. De bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak kan achterwege blijven indien blijkt dat op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé wordt gereden met de auto van de zaak.
Onlangs heeft de Hoge Raad (24 februari 2017, ECLI:NL:HR:2017:286-288) geoordeeld dat de belastingdienst voor de controle van rittenregistraties in het kader van het privégebruik van een auto van de zaak geen gebruik mag maken van met ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition) vastgelegde beelden, in de volksmond ook wel ‘flitsfoto’s’ genoemd.
In de desbetreffende zaak had de fiscus aan drie belastingplichtigen naheffingsaanslagen loonheffingen opgelegd. De fiscus baseerde de naheffingsaanslagen op foto’s van snelwegcamera’s, waaruit bleek dat de rijders op andere plaatsen waren dan ze in hun rittenregistratie hadden aangegeven. Volgens de Hoge Raad is het gebruiken van deze gegevens een inbreuk op het privéleven, waarvoor niet genoeg wettelijke grondslag bestaat. Het gaat namelijk niet om één of enkele waarnemingen in de openbare ruimte, maar om het systematisch verzamelen, vastleggen, bewerken en jarenlang bewaren van gegevens, aldus de Hoge Raad.
De Advocaat-Generaal die op 16 augustus 2016 een advies hierover aan de Hoge Raad had uitgebracht, was nog van mening dat het gebruik van dergelijke foto’s wel was toegestaan. Het thans gewezen arrest zal dan ook een behoorlijke tegenvaller voor de belastingdienst zijn en het een stuk moeilijker maken aan te aantonen dat de bijgehouden kilometeradministraties ondeugdelijk zijn. Uiteraard raden wij je aan de kilometeradministratie toch zo nauwkeurig mogelijk en dagelijks, zelfs rit na rit, bij te houden.
Waar vaak de aandacht in advisering naar de aandeelhouder zelf gaat, is de fiscale positie van de partner uiteraard ook van belang. Gedacht kan worden aan het opstellen van huwelijkse voorwaarden ter bescherming van het vermogen van de partner maar ook aan het daadwerkelijk uitvoeren van een periodiek verrekenbeding.
De aanstaande wetswijziging van het pensioen in eigen beheer (afkoopmogelijkheid, omzetten of voortzetten) kan voor de partner van de aandeelhouder grote gevolgen hebben. De onder huwelijkse voorwaarden gehuwde partner raakt namelijk in beginsel haar rechten op onder meer partnerpensioen kwijt. Wij adviseren hierbij of en op welke wijze de partner gecompenseerd kan worden voor het verlies aan rechten.
Schenking op papier
In de media wordt veel aandacht gegeven aan de mogelijkheid om € 100.000 te schenken aan mensen jonger dan 40 jaar (veelal de kinderen, kleinkinderen) ter aflossing van de hypotheek op de eigen woning. Voor diegenen die willen schenken, maar geen liquiditeit vrij ter beschikking hebben, kan het interessant zijn om “op papier” te schenken. Op deze wijze kan alsnog gebruik worden gemaakt van de beschikbare vrijstellingen én bij de uiteindelijke afrekening is mogelijk een minder hoog progressief tarief bepalend voor de erfbelasting. Het schenken op papier vereist wel een goede fiscale begeleiding. Hierover geven wij regelmatig advies.
Indien een onderneming meerdere aandeelhouders kent, heeft elke aandeelhouder in de regel zijn eigen persoonlijke holding. Wanneer één van de aandeelhouders de aandelen wenst te verkopen, kennen de statuten van de werkmaatschappij in bijna alle gevallen een aanbiedingsplicht aan de zittende aandeelhouders. Echter, over eventuele verkoop van (een deel van) de aandelen in de persoonlijke holding, maar ook over ziekte, arbeidsongeschiktheid, en dergelijke is veelal niets geregeld. In die situatie kan een aandeelhoudersovereenkomst uitkomst bieden. Een dergelijke overeenkomst kan bijvoorbeeld bewerkstelligen dat tussen de aandeelhouders de afspraak ontstaat dat de leiding bij geen andere personen mag komen te rusten dan de thans zittende aandeelhouders. In onze advisering merken wij dat een dergelijk stuk bij onverhoopte onenigheden uitkomst kan bieden.
(On)zelfstandige werkruimte aandeelhouder en btw
Een aandeelhouder heeft vaak ook ruimte thuis nodig om werkzaamheden te verrichten in het belang van de onderneming. Onder stringente voorwaarden kan het mogelijk zijn om de hiertoe benodigde werkruimte, zelfstandig dan wel onzelfstandig, voor de omzetbelasting vanuit privé te gaan verhuren aan de vennootschap. In die situatie kan eventueel op een verbouwing, renovatie of nieuwbouw drukkende omzetbelasting als voorbelasting in aftrek worden gebracht. In de rechtspraak is deze mogelijkheid bevestigd, maar door de stringente voorwaarden heeft een beroep op deze regeling de nodige fiscale begeleiding nodig.
Innovatiebox
Wij adviseren ook in de toepassing van de innovatiebox. Innovatieve ondernemers met toegekende subsidie voor speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) kunnen onder voorwaarden voor een deel van hun winst een beroep doen op een tarief voor de vennootschapsbelasting van 5% in plaats van 20/25%.
Heb je vragen over een van deze onderwerpen of uiteraard over iets anders, neem dan gerust contact met ons op. Dit kan fiscaal erg lonend zijn!
Sinds 1 januari 2020 is de kleineondernemersregeling (KOR) aangepast.
Is jouw (verwachte) omzet per jaar € 20.000 of minder? Dan kun je kiezen voor een vrijstelling op de omzetbelasting (btw). Hiervoor dien je wel een verzoek in te dienen bij de Belastingdienst om vrijgesteld te worden van btw. Dit verzoek moet uiterlijk vier weken voor de ingangsdatum van het aangiftevak bij de Belastingdienst binnen zijn.
Wat zijn de veranderingen in grote lijnen?
- De korting op de btw en de ontheffing van de administratieve plichten vervalt. De nieuwe KOR is een vrijstelling voor de btw.
- Je stuurt geen aangiften meer.
- Ook rechtspersonen, zoals stichtingen, verenigingen en BV’s, kunnen gebruik maken van de nieuwe KOR.
- Je rekent geen btw meer aan jouw klanten en trekt de btw die je betaalt ook niet meer af. Je stuurt zelf geen btw-facturen meer.
Kun je moeilijk je omzet inschatten? Gebruik dan het handige hulpmiddel van de Belastingdienst.
Ben je door de Belastingdienst vrijgesteld voor de btw maar groeit je onderneming toch meer dan verwacht? En komt jouw omzet op jaarbasis boven de € 20.000 uit? Dan moet je vanaf dat moment jouw klanten weer btw-facturen sturen, aangifte doen en btw betalen. Daarom is het belangrijk dat je snel aan de Belastingdienst doorgeeft dat je je af wilt melden voor de KOR. Dit kun je doen via het afmeldformulier.